Xarxes de col·laboració i experiències en família

desembre 2021

atenció a families, Lleure en família, Serveis Educatius

El mes de novembre 10 famílies van passar el dia a Taradell, un espai natural a la falda del Montseny amb unes magnífiques vistes. “Va ser una experiència molt maca. Ens va sorprendre descobrir que algunes famílies no havien anat a la natura des que viuen a Espanya, i algunes d’elles fa 10 anys que hi són”, ens explica la Montse Campillo, treballadora social de l’equip d’Atenció Social de l’Esperança. Les sortides, que estan enfocades a construir espais de lleure compartit entre tots els membres de les famílies que hi assisteixen, comencen des del moment en què pugen a l’autocar a Barcelona. En alguns casos, els pares i mares no han fet excursions des de la seva infantessa, i aquest viatge els connecta amb moments d’alegria passats.

Cada sortida es planifica amb cura, dedicant temps i espai a activitats diverses. Normalment al matí es fa algun joc on els membres de cada família han de col·laborar per competir amb altres equips. D’aquesta manera es trenca el gel i en sortides d’hivern ajuda a entrar en calor. Després es fan passejades en la natura aptes per a totes les persones que hi assisteixen i on es generen dinàmiques i converses que aporten a les educadores una informació molt rellevant. “Conèixer i interactuar amb una família en aquest context és molt diferent de conèixer-la en una oficina. Com a professionals, rebem molta informació que ens permet entendre la família a nivell sistèmic i, d’aquesta manera, podem treballar un acompanyament molt més integral”, explica la Montse.

A migdia totes les famílies dinen plegades en una casa de colònies gestionada per la Fundació Casa de l’Aire, entitat que participa activament en aquest projecte com a partner de l’Esperança. Finalment, a les tardes es porten a terme activitats i tallers. En la sortida a Taradell, per exemple, les famílies van aprendre a fer un mòbil i un marc de fotos, tots dos amb petites branques i fulles que havien collit durant la passejada del matí.

El feedback de les famílies que han pogut participar fins ara ha estat molt positiu. “Vaig anar perquè la meva filla ho passés bé i al final jo també vaig gaudir molt”, explicava la Fatima. Per la seva banda, el Will posava l’èmfasi en la bellesa dels espais naturals que visiten: “contemplar aquests paisatges tan bonics reconforta l’ànima”.

El projecte “Lleure en família”, que ha començat amb timidesa a causa de la situació derivada de la pandèmia, es planteja un recorregut més ambiciós. Aquest curs s’han planificat 4 excursions on es convidarà a participar a diferents famílies i es copsarà si funcionen tan bé com la trobada del mes de Novembre. Si és així, el projecte aspira a desenvolupar tres àmbits en paral·lel: activitats en natura on les famílies es coneixen i poden generar xarxes d’ajuda mútua combinades amb sortides urbanes per descobrir recursos culturals de la ciutat i xerrades temàtiques als espais de la Fundació per tal de tractar els temes que preocupen les famílies.

Posts Relacionats