Una nova oportunitat amb els patinets elèctrics

Novembre 2019

formació, inserció laboral, patinets elèctrics, reby

Els patinets elèctrics són sense dubte una forma de mobilitat que està en auge. Pels carrils bici i els carrers de les nostres ciutats cada vegada és més habitual veure-hi gent desplaçant-se amb ells. Una autèntica revolució que a més té molts beneficis: és respectuosa amb el medi ambient (zero emissions de CO2), són còmodes i fàcils de conduir i permeten arribar arreu d’una manera ràpida i segura, fins i tot en aquells llocs on no hi ha estació de metro i sense haver de preocupar-se per on es deixa aparcada la moto o el cotxe.

A més, ja no fa falta que els usuaris comprin un patinet elèctric, sinó que cada vegada hi ha més empreses de micromobilitat que permeten, a través d’una aplicació mòbil, trobar i utilitzar el patinet dins de la ciutat sempre que el necessitis. En definitiva, una opció que cada dia va guanyant més usuaris i adeptes, i representa un sector en alça que està creixent, amb impuls i popularitat.

Darrere d’aquest autèntic boom també hi ha empreses i projectes que treballen per fer de les ciutats un lloc més proper i habitable, afavorint la cohesió i amb responsabilitat social. Un bon exemple és el projecte que el mes de novembre va engegar per primera vegada la Fundació de l’Esperança treballant en xarxa amb Reby, una start-up nascuda fa un any a Barcelona i que compta amb més de 400 patinets elèctrics per tota la ciutat.

Aprendre a reparar patinets per tornar al mercat laboral

En el barri del Gornal, a l’Hospitalet de Llobregat, darrere d’una persiana metàl·lica hi ha un ampli taller on a dins, a primera vista, podrien haver-hi 300 patinets de Reby. Són les 10:30 del matí d’un dijous i l’Amparo, el Raúl, el Vicente, el Mohammed i el Bemba ja fa mitja hora que treballen. Amb l’ajuda i les indicacions del Jerson, que és el facilitador del curs, fa una setmana que aprenen a fer la reparació i el manteniment dels patinets. L’objectiu és que entenguin el funcionament i la mecànica dels motors elèctrics i de totes les altres peces, una experiència que els ajudarà a obrir-se camí o a reinserir-se en el mercat laboral per sortir d’una situació de vulnerabilitat.

Per la traça i l’habilitat que té l’Amparo amb la clau anglesa i el tornavís elèctric, costa de creure que només fa tres dies que ha començat el curs: “A casa el meu marit sempre em diu que sóc la manetes”, afirma amb un somriure però sense apartar la vista dels cables de la controladora del patinet. Abans havia fet diverses feines, l’última en una agència de màrqueting per telèfon, però no es veia tot el dia treballant davant d’un ordinador. “M’agrada el que faig aquí, ara em sento molt més realitzada i cada dia aprenc una cosa nova”, assegura. Al seu costat el Vicente l’ajuda, ja que el patinet pesa uns 23 quilos i es necessiten dues persones per manipular-lo: “Poc a poc vaig agafant confiança amb les eines” diu. “Jo he treballat de taxista, conductor d’autobusos i missatger, això és un món nou per a mi i una nova oportunitat, m’agrada” afirma.

La Carolina, responsable de recursos humans de Reby, explica com ha estat la col·laboració amb la Fundació de l’Esperança: “Busquem aportar el nostre gra de sorra a les ciutats on estem, oferir noves oportunitats laborals a persones que les necessiten, i així ens vam trobar amb la Fundació”. Per a fer la formació no es buscava gent amb experiència ni amb coneixements de mecànica o de vehicles elèctrics, “en canvi volíem persones amb diverses habilitats i també ser inclusius donant l’oportunitat a famílies monomarentals perquè participessin en el projecte”, explica.

Entre el soroll eixordador de les eines i la feina en el taller, en un racó s’escolten uns ritmes de  música reggae: Stand up for your rights canta Bob Marley des d’un mòbil. “La música m’encanta i m’ajuda a concentrar-me”, diu el Bemba. Des de ben petit ha ajudat a reparar els cotxes i les motos en el taller del seu pare al Senegal. Fa vuit anys que viu a Barcelona i després de passar per diverses feines temporals com a mosso de magatzem, espera trobar una feina ara que ha après a reparar un motor elèctric, que tant pot ser per un patinet, una bicicleta o un seegway.

En acabar la formació qui vulgui continuar passarà a fer pràctiques a la mateixa empresa Reby, ja sense l’ajuda del Jerson. “En poc temps han après ràpid, des de desmuntar el patinet de dalt a baix fins a reparar la direcció, les llums o el motor”. “Amb el que han après poden tenir una sortida laboral en un sector en creixement on necessitem molta gent, o reparant vehicles elèctrics en una botiga; a més els veig molt motivats”, assegura.