Una nova mirada a la política d’infància

octubre 2021

drets, espai segur, política infancia, protecció infància, Serveis Educatius

La Fundació de l’Esperança ha fet un pas més envers la protecció dels infants per garantir-ne els drets amb l’aprovació de la nova política de protecció a la infància. La Marina és educadora social de la Fundació i porta el grup d’adolescents. A més, ella és el Punt focal de protecció a la infància, la persona responsable de vetllar perquè la nova política s’implementi correctament. Hem parlat amb la Marina per conèixer de prop quin canvi de mirada suposa:

Per què és important per a la Fundació de l’Esperança la protecció dels infants?

MS.- L’atenció a infants i adolescents en risc és un dels pilars de la Fundació de l’Esperança. Actualment atenem a més d’un centenar d’infants i adolescents entre els diferents serveis, i volem que la Fundació sigui un espai amable, segur i protector dels infants, lliure de qualsevol tipus de violència, obert al diàleg i a la seva participació. Amb l’aprovació de la política volem implantar una cultura organitzacional de protecció i de bon tracte. No es tracta únicament de prevenir, detectar i actuar davant l’abús i la violència entre els infants i adolescents atesos, sinó també, que quan vinguin aquí trobin afecte, protecció, suport, comprensió i puguin expressar les seves necessitats i desenvolupar el seu potencial.

“Hem establert protocols que ens ajudaran a detectar i prevenir casos”

L’aprovació d’aquesta nova política suposa un canvi de mirada pel que fa a la protecció als infants, em podries explicar de què es tracta?

MS.- En primer lloc es tracta de reconèixer que els infants són el centre de la nostra atenció i són subjectes de drets, i nosaltres tenim el deure de protegir-los. També hem de ser conscients que tot l’equip humà de l’Esperança -professionals, voluntariat, estudiants en pràctiques…-, som responsables del benestar dels infants i per això cal formació i que s’intervingui d’una manera diferent. Hem establert uns protocols que ens ajudaran a detectar i prevenir casos, i també a saber com actuar en situacions de sospita o coneixement de possibles vulneracions de drets. La política ens ha ajudat a formalitzar els processos i la manera de treballar que ja teníem i a posar-ho en ordre.

És molt evident que els infants i les seves necessitats s’han posat en el centre. Com s’han inclòs els infants i adolescents en la redacció del text?

MS.- La primera mesura per protegir a la infància és establir mecanismes de participació dels infants i des d’un inici vam pensar què millor que consultar als mateixos infants i adolescents. Adaptant el contingut a cada grup, vam fer unes sessions on s’explicava la creació de la política, i se’ls va preguntar com els agradava que els tractessin i com no volien ser tractats. El que reclamava la majoria dels infants era la necessitat de ser escoltats, que juguessin amb ells i els valoressin, que no els tractessin com a nens petits i que els respectessin.

Quina formació han rebut les persones involucrades a l’Esperança i les famílies per adequar-se a la nova política?

MS.- Abans de començar l’estiu, època de casals i amb molts infants a la Fundació,  vam fer la presentació de la política a l’equip i es va treballar amb el Codi de conducta que han de complir totes les persones que exerceixen la seva activitat professional o de voluntariat a la Fundació de l’Esperança. Aquest codi defineix clarament el que es pot fer i el que no es pot fer en relació amb els infants i adolescents.  Ara a la tardor seguim amb formació específica realitzada amb la Fundació Vicki Bernadet sobre la prevenció, detecció i actuació  en cas d’abús sexual infantil. La política preveu que la formació sigui contínua i progressivament anirem incloent al voluntariat, als mateixos infants i adolescents i a les seves famílies. L’objectiu és prendre consciència i aportar el nostre granet de sorra amb les altres entitats amb qui treballem en xarxa per tal que els infants i adolescents puguin créixer amb seguretat i confiança.