Tornar a començar

febrer 2021

Habiba

Fa tot just un any, la Habiba (49 anys) estava realitzant una formació laboral oferta per la Fundació de l’Esperança per a ser cambrera de pis. L’objectiu era aconseguir una feina en un dels molts hotels que hi ha a la ciutat de Barcelona i que funcionaven a ple rendiment. Era usuària de la Fundació des de l’any 2019 i per ella era una oportunitat d’aconseguir una certa estabilitat laboral i econòmica per cobrir les despeses bàsiques de la seva família.

Però l’arribada de la pandèmia de la Covid-19, l’estat d’alarma decretat el passat mes de març i el confinament, ha estat un cop molt dur per a la nostra societat, i encara més per a les persones que ja estaven en situacions de vulnerabilitat pel fet de no tenir una feina estable. La formació per a cambrera de pis va quedar aturada, i les opcions de trobar feina en el sector quedaven pràcticament reduïdes a zero pel tancament d’hotels. A casa seva, el seu marit treballava controlant els accessos en un bar nocturn que avui encara està tancat. De sobte, la seva família no tenia cap ingrés mentre esperava el cobrament d’una ajuda d’ERTE que arribava amb retard i la pila de factures pendents s’anaven acumulant.

Reorientar professionalment

“El cas de la Habiba és un exemple de les dificultats que han passat moltes famílies fruit del confinament i la pandèmia” afirma l’Eva Maria López, tècnica del servei d’inserció laboral de la Fundació de l’Esperança. Des del servei també han detectat que persones que havien aconseguit en sortir-se han recaigut, o d’altres que es troben per primera vegada a la seva vida en risc d’exclusió social. “Molts usuaris s’han de reinventar laboralment, ja que sectors com l’hostaleria o els serveis han aturat o reduït dràsticament la seva activitat ” explica l’Eva. Des de la Fundació de l’Esperança s’estan cercant alternatives per orientar laboralment cap a àmbits com l’atenció sociosanitària, la logística o la cuina de col·lectivitats.

En acabar el confinament inicial, la Fundació va oferir una píndola formativa telemàtica sobre desinfecció d’espais contra la Covid a la Habiba i a les altres alumnes del curs de cambreres de pis. Poc després, i a través del programa Incorpora, va rebre una nova oferta de feina per netejar centres escolars, on els coneixements sobre desinfecció de la Covid eren un valor afegit. Una vegada feta l’entrevista, la Habiba va superar el procés de selecció, però pocs dies abans de començar ella i la seva família van haver de tornar a confinar-se. Aquest fet va ensorrar una altra vegada les seves opcions d’aconseguir una feina.

Finalment, a principis de gener la mateixa empresa va tornar a contactar amb la Habiba, oferint un contracte de sis mesos treballant en escoles del districte d’Horta-Guinardó. “A casa estem més alleugerits, estem bé de salut i les meves dues filles continuen estudiant a la universitat” explica. El cas de la Habiba és només un exemple més de l’empenta de moltes persones per tornar a començar malgrat la pandèmia.