Nova formació en carnisseria

desembre 2021

Alimentació, formació, inserció laboral

Des del mes de setembre, 10 alumnes formen part d’una nova promoció del curs d’Auxiliar de carnisseria i xarcuteria, una figura que està en auge actualment. “El perfil de carnisser i xarcuter és una de les demandes que rebem a través de les empreses amb qui col·laborem en el programa Incorpora que més costa cobrir per la manca de professionals”, ens explica Maite Pubill, Tècnica de formació i d’inserció laboral de l’Esperança.

La formació que s’ofereix té un doble enfoc. D’una banda, es treballen competències transversals que són necessàries en qualsevol perfil professional i que prepara les alumnes per a la seva futura feina. Entre aquestes capacitats es treballa la motivació, l’autoconeixement, el treball en equip, l’atenció al client, etc. Aquests coneixements s’imparteixen en els espais de la Fundació de l’Esperança, i s’alternen amb la formació pràctica que es desenvolupa en un entorn molt professional: el Gremi de Carnissers-Cansaladers-Xarcuters de Barcelona i Comarques. Les instal·lacions del Gremi permeten a les alumnes aprendre l’ofici envoltades dels recursos i eines que tindran al seu abast en el seu futur espai de treball. En aquest entorn aprenen des de tècniques de tall per als diferents tipus de carn fins al processament i elaboració de preparats de xarcuteria, alhora que interioritzen quina funció culinària té cada tipus de carn, el que els permet donar informació de valor en el moment de treballar de cara al públic.

La Marleni és una de les estudiants d’aquest curs, i ens ha explicat que el que li ha resultat més complex ha estat “la part teòrica: aprendre tots els noms és costós. En canvi, el que més m’ha agradat és aprendre a fer els preparats de carn”.

Aquest grup està especialment cohesionat, és ben visible que tenen molt bona relació entre totes les alumnes, i valoren molt positivament la seva experiència: “tenim els millors professors!”, ens criden a l’hora dues alumnes. El Vicenç, un dels mestres que imparteix la formació, ens dona la clau del bon funcionament del grup: “la regla d’or de l’aprenentatge és que s’ho passin bé mentre aprenen, i això és el que ens esforcem per aconseguir”. Ho assoleixen gràcies a treballar en grup des de l’estima, sense jerarquies i impulsant la cooperació entre totes.

Durant el curs, a més a més, s’han dut a terme sessions específiques de formatgeria, en col·laboració amb l’empresa Vila Viniteca; d’aquesta manera “ampliem els àmbits de coneixement dels futurs professionals de la carn per tal que tinguin més opcions laborals“, ens explica la Maite.

Quan marxem del Gremi, la taula principal de l’aula encara és plena de preparats càrnics on es barregen originalitat i tradició; “Pots menjar carn divertida o avorrida; Com vols presentar la carn?”, ens acomiada la Yolanda, l’altra professora de la formació.