L’Esperança estrena edifici per donar un millor servei als seus usuaris

juny 2019

La Fundació de l’Esperança acaba d’estrenar edifici a la Plaça de Sant Just número 5, molt a prop de la Casa de Recés i de l’espai del carrer de la Palma de Sant Just 4, que seguirà donant servei als usuaris en el cor del barri Gòtic de Barcelona. Des del mes de febrer d’aquest any el nou edifici atén l’activitat diària de la Fundació, on són ateses les persones vulnerables que formen part dels diferents serveis de l’Esperança: la residència de dones de 18 a 35 anys, l’espai materno-infantil,  els espais per la infància i l’adolescència, i a les famílies i persones en atur de llarga durada, entre d’altres.

L’any 2013 és quan es constitueix la Fundació de l’Esperança, i se situa als baixos on també hi ha la Casa de Recés, un edifici històric de la ciutat. Gairebé sis anys després, el projecte de la Fundació d’oferir atenció directa i acompanyament a persones en situació de pobresa i exclusió, s’ha anat fent gran. Avui, l’Esperança atén més de 2.800 persones a l’any i acull cada vegada més serveis per donar resposta a les noves necessitats socials. A més, és un referent per a trobades de treballadors, de voluntaris i d’altres entitats del barri, que poden utilitzar les noves instal·lacions. “En sis anys, la Fundació de l’Esperança ha anat creixent i ara, amb la voluntat de poder oferir les millors condicions tant pels usuaris com pels treballadors, el canvi d’edifici era necessari”, assegura Llum Delàs, directora.

A l’esquerra, el nou edifici il·luminat; a la dreta, la Sala Coberta (imatge superior) que s’utilitza per a les reunions de xarxa i formacions, i la Sala d’Actes (imatge inferior), amb capacitat per a més de 100 persones.

Una obra respectuosa amb la història de la ciutat

El nou emplaçament és l’edifici que fa cantonada entre la plaça i el carrer, a tocar de l’església i de la font de Sant Just. Des de fora s’ha mantingut la façana de pedra amb els balcons tan característics del districte de Ciutat Vella. Per dins, les sis plantes on ara es troba la fundació han quedat totalment reformades però mantenint elements de l’edifici original que en conserven l’esperit acollidor, quotidià i arrelat al barri que transmet la Fundació.

En entrar, els usuaris, treballadors, voluntaris i tothom que s’acosti a l’Esperança es trobarà amb la recepció i amb la zona d’acollida. Al final del passadís es pot veure una troballa història, una part de l’absis romà de l’antiga catedral de Barcelona, ubicada sota la Basílica de Sant Just i Pastor actual que es va descobrir durant les obres.

La primera planta va destinada als serveis d’Infància, la segona als d’Adolescència, i la tercera als serveis d’Inserció Laboral. La quarta planta és on s’ubiquen les oficines d’Administració. En totes elles s’han mantingut trossos de terres amb rajoles hidràuliques originals, les bigues de fusta dels sostres, les parets de pedra o amb el maó conservat, i l’escala original. Fins i tot es pot veure una de les campanes originals que s’han conservat de la capella i una finestreta amb vistes a la capella de la Mare de Déu de l’Esperança. Aquests elements es combinen amb nous materials com la fusta o el vidre que fan que els espais siguin lluminosos, sobris i funcionals.

L’equipament compta també amb diverses sales polivalents, sales de reunions i sales d’atenció personalitzada, equipades amb la tecnologia per poder fer els tallers, les activitats i tota la feina que comporta el dia a dia de la Fundació. D’entre tots els equipaments, destaca la nova sala d’actes ubicada a la tercera planta i habilitada per acollir més d’un centenar de persones per dur a terme reunions i conferències, fins i tot amb la possibilitat de realitzar traducció simultània. En la cinquena planta, sota les bigues de fusta de l’edifici, és on s’ha ubicat la Sala Coberta, destinada a les reunions i les formacions. “Un espai ideal per fer xarxa amb les entitats del barri”, assegura Delàs. Tots aquests equipaments i possibilitats que ofereix el nou edifici es posen al servei de les persones i dels treballadors. Un edifici nou omplert amb els mateixos professionals, la mateixa atenció personalitzada i el mateix compromís de sempre de la Fundació de l’Esperança.

Diferents espais de la Fundació de l’Esperança destinats a la inserció laboral i a la formació d’infants, joves i famílies.