Les joves de la Casa de Recés, fotògrafes per un dia

Desembre 2019

Selfies, “instas”, tik toks… Les joves d’avui estan molt familiaritzades amb les càmeres del mòbil i les fotografies per a les xarxes socials. Però, què passa quan els dones una càmera “de veritat”? Què saben de debò sobre llums, ombres i posats? Realment saben fer una bona foto? Les residents de la Casa de Recés han pogut posar a prova les seves dots fotogràfiques amb una activitat altament creativa i engrescadora, el fotomaton. I ho han fet al servei del barri i dels seus vianants, en companyia de les seves educadores i mentre els adolescents que acull la Fundació durant la setmana repartien xocolata calenta per a tothom. Un matí festiu per un dissabte de novembre en el que ningú es va escapar de l’objectiu de les càmeres en passar per la Plaça de Sant Just de Barcelona, seu de la Fundació de l’Esperança.

Amb motiu de les celebracions que la Fundació de l’Esperança realitza al voltant del 18 de desembre, dia de la Mare de Déu de l’Esperança, i després de realitzar uns tallers intensius sobre el funcionament de la càmera de fotos i la captació d’imatges, les noies han sortit al carrer per practicar i regalar les seves instantànies a les persones que s’han acostat pel cor del barri Gòtic. Amb l’ajuda de Ruido Photo, enfoquen, calibren i disparen les seves fotos posant en pràctica tot el que han après durant la formació.
L’Astrid fa nou mesos que va arribar a la Casa de Recés, la llar per a noies de 18 a 35 anys de la Fundació de l’Esperança. Actualment estudia i treballa. En el futur es vol dedicar a la infermeria. Durant la pràctica, col·loca la gent al fotoreclam, agafa la càmera, pren distància, s’ajup, enfoca i dispara. Somriu en veure el resultat i el mostra als retratats. Per les seves expressions sembla que també els ha agradat la captura. Les fotos s’imprimeixen i es pengen en un plafó que, poc a poc, s’omple d’instantànies.

Una de les companyes de la casa, l’Alba, li fa de model. “A mi m’agrada més que em facin fotos que fer-les jo”, diu, “i algú s’ha de posar davant de la càmera!”, bromeja. De tota manera assegura que a partir d’ara tindrà en ment els consells tècnics que ha rebut quan faci fotos amb el mòbil. L’Alba té 22 anys i s’emanciparà un cop passades les festes de Nadal. Diu que quan marxi trobarà a faltar sobretot les educadores de la Casa. De ben segur, amb el que après i s’emporta a la motxilla no li faltarà empenta ni eines per tirar endavant. Molta sort Alba!