La Fundació obre les portes al Nadal

Llum Delàs, Directora de la Fundació de l’Esperança

Fundación Esperanza Navidades

Cada 18 de desembre se celebra el Dia de l’Esperança

Al bell mig de la ciutat i molt a prop de la plaça de Sant Jaume, una petita fundació creada el maig de 2013 ha anat fent camí d’acollida i d’atenció personalitzada a les persones a les quals els hi resultava difícil viure: pobreses, soledats i dificultats de tota mena. A Ciutat Vella, un dels districtes més turístics, històrics i empobrits de Barcelona, amb la proporció de població immigrant més elevada, superior al 42 %, la Fundació de l’Esperança acull persones vulnerables amb l’objectiu d’ajudar-les a dignificar les seves vides, a més d’ensenyar la cultura pròpia i les tradicions del lloc que s’ha acabat convertint en la seva llar.
Avui, a les portes del Nadal, celebrem l’Esperança. S’escau. El dia 18 de desembre la Congregació que porta el nom de la mare de Déu de l’Esperança obre les portes de la seva residència de joves. Les residents ens acullen. Una llar com la Casa de Recés, on hi resideixen fins a una quarantena de noies, entre els 18 i els 35 anys, i que ha acollit ja més de 2.000 dones en situació de vulnerabilitat des que està vinculada a ”la Caixa” fa més de 90 anys. Amb l’objectiu principal que s’emancipin i puguin viure de forma autònoma, la Fundació de l’Esperança les ajuda a recuperar l’estabilitat perduda per a que puguin formar part activa de la societat. I ho fa a través de l’acció educativa, les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any, també per Nadal.

Al seu voltant, l’any 2013, neix la Fundació que porta el seu nom i el seu esperit. L’Obra Social ”la Caixa” comença una nova línia d’actuació a través de l’acció social directa. I sap que les pobreses d’avui es combaten si treballem en xarxa, si ens unim a totes aquelles Instituciones, públiques i privades, que volem un futur millor per a tantes persones i famílies. Hem començat en un barri, en un districte, on són moltes les institucions que donen la cara per a pal·liar els patiments de molta gent i apuntar cap un futur més digne per aquells que han perdut el tren de l’accés als bens que necessitem per a portar una vida digna.

Acció directa. Proximitat a les persones que busquen la manera de sortir endavant malgrat l’atur, la falta de salut, les necessitats d’habitatge i d’altres necessitats bàsiques no cobertes.

No podem fer-ho tot. Hem après a ser mediadors de recursos que tant les administracions com la quantitat d’institucions que treballen solidàriament en aquest districte, podem i sabem oferir.

Nadal, en el món de les persones vulnerables, és un contrast impactant. Potser que costi de passar o fins i tot no voler celebrar-la. Per això els qui sabem el valor de la companyia, ens aboquem a oferir-la, amb aquell punt de gratuïtat i de sornegueria que fa alegres les coses difícils, que fa agradables els moments d’aplegar-nos, tot i poder semblar nostàlgics.

I aquest Nadal en concret tenim fred. I el fred està tenint noms diferents segons els patiments que coneixem i compartim. Però sabem que el fred minva quan fem pinya. I aquí, en aquesta festa de l’Esperança tenim ganes de transformar la fredor en esperança. Per això treballadors, voluntaris, col·laboradors de tota mena i beneficiaris celebrarem una avançada del Nadal que cada any ens convida a l’aplec i al reconeixement mutu.