Gestionar la por en temps de la COVID

Octubre 2020

atenció a families, COVID, formació, Por

Por a contagiar-nos i a contagiar, por a equivocar-nos, por a la incertesa, por a apropar-nos a d’altres persones… La COVID genera, entre d’altres coses, por a múltiples situacions, especialment entre les persones més vulnerables. Però, la por és només una emoció? És bona o és dolenta? Ens afecta només mentalment o també físicament? La Fundació de l’Esperança ha organitzat diversos tallers per ensenyar a les usuàries i als usuaris a gestionar la por en temps de pandèmia.

Una de les assistents al taller, la Safia, mare de tres fills, va viure durant l’estat d’alarma una situació angoixant com la de tantes altres persones. “El meu marit es va posar malalt, amb molta febre (un dels principals símptomes de la COVID) i durant prop d’un mes vaig passar molta por per què els meus fills es contagiessin”, assegura. Una por real que no la deixava descansar i li provocava fins i tot vòmits però que tot i això no la va aturar, ben al contrari, va generar una resposta activa, que la va ajudar a tenir cura dels seus.

La por és una emoció, una resposta instintiva a una amenaça externa, que quan arriba a la part del cervell que gestiona el raonament es converteix en sentiment. Per tant, la por no és ni bona ni dolenta, ja que ens ajuda a estar alerta o a fugir de situacions perilloses. Però la por genera sentiments que sí que poden ser positius o negatius. Per això, el que és realment important és com som capaços de gestionar la por, tot evitant que ens bloquegi i permetent que ens ajudi a actuar amb seny.

Raonar: la millor estratègia

Acudir a la raó és el principal mecanisme per evitar que la por ens aturi. “En determinades situacions d’aquesta pandèmia és habitual sentir por i posar-nos en el pitjor dels casos però, en funció de com reaccionem (bloquejant-nos o actuant), serà menys o més senzill combatre-la”, asseguren les responsables del taller. L’insomni, la irritabilitat, fòbies, reactivitat desproporcionada o fins i tot el refugi en algunes addiccions poden ser una resposta física i mental a la por. Buscar dades objectives o actuar amb responsabilitat i precaució són algunes estratègies que ens permeten reaccionar millor.

Però a banda de raonar hi ha altres coses que podem fer per minimitzar la por: reduir el consum de sucre, seguir una dieta saludable, mantenir-nos actius, respectar les hores de son, relaxar-nos o distreure’ns en altres activitats que ens agradin, en són alguns exemples.