L’Esperança i Sant Joan de Déu engeguen la formació en Atenció Domiciliària

novembre 2020

Atenció Domiciliària, Dependència, formació, inserció laboral, SJD

La Fundació de l’Esperança, en col·laboració amb la Fundació d’Atenció a la Dependència de Sant Joan de Déu (SJD), han posat en marxa una nova formació per tal d’adquirir la competència necessària per fomentar l’autonomia de les persones a cuidar des d’una perspectiva integral. I ho fan en un espai molt singular dins de la Fundació SJD, on es recrea l’espai habitual de treball dels cuidadors i cuidadores (cuina, habitació, bany), per tal que l’experiència sigui el més real possible. Entre els objectius del curs destaca reconèixer situacions de risc, malalties o canvis emocionals relacionats amb la dependència i com abordar-ho aplicant diferents protocols d’actuació. Així, no només aprenen a moure una persona malalta o a cuinar per a ella sinó també valors com l’empatia, la responsabilitat i els principals aspectes de la comunicació amb les persones al seu càrrec.

L’Anna Pérez es mou a la cuina com un peix dins l’aigua. És infermera des de fa 41 anys i una de les fundadores de la Fundació d’Atenció a la Dependència de SJD, entitat que ha dirigit des del seu naixement, l’any 2010, fins que es va jubilar fa escassos mesos. Ara hi col·labora d’una altra manera, com a voluntària. I ho fa amb passió i dedicació, com tot el que ha fet fins ara: “La meva professió és la meva vida” assegura. L’Anna té experiència com a docent d’Infermeria però per primera vegada el seu auditori no ve del món universitari sinó de la vulnerabilitat i aplica els seus coneixements professionals en la pràctica de la cura diària de les persones en situació de dependència.

Bons hàbits per tancar el cercle

“A mi no m’interessa tant ensenyar-los a fer croquetes, que també, sinó explicar-los a través de la cuina la lògica dels hàbits” apunta l’Anna. Per a la Núria Codorniu,  directora de la Fundació SJD, “estem tancant el cercle”. Per què “mentre sensibilitzem els cuidadors en els seus propis hàbits ens estem assegurant que això ho traslladaran a la persona dependent”. En el mòdul de cuina d’aquest curs, l’Anna ensenya a treballar el producte de proximitat i de temporada, a economitzar en el menú sense perdre la qualitat alimentària i a conèixer productes de la terra, ja que la majoria dels estudiants provenen d’altres països i desconeixen l’àmplia varietat de la cuina de mercat de proximitat. “Ahir els vaig ensenyar a fer rovellons i ningú n’havia vist mai cap” diu.  Ambdues asseguren que els 15 alumnes del curs, alguns amb certa experiència en la cura de persones, estan demostrant moltes ganes d’aprendre i “obrint els ulls a la necessitat de formar-se en aquest àmbit per accedir al mercat i millorar les seves condicions laborals”.

Una d’aquestes alumnes és la Paula, governanta d’hotel fins que els efectes de la Covid-19 l’han deixat sense feina. El curs l’està fent descobrir la seva vertadera vocació per la cura de les persones. Creu que “tothom que treballa amb persones dependents hauria de fer un curs com aquest”. La Paula admet que és fàcil cometre errors provocats pels propis prejudicis amb la gent gran, com per exemple ajupir-se abans que ho facin ells per agafar quelcom del terra o anar a recollir un sobre de la bústia amb el seu nom. “M’he resetejat”, diu. “He après que el que hem de fer és estimular la seva independència per millorar l’autoconfiança”, per això és molt important comunicar-se millor i entendre què està passant al seu cap i al seu cos per saber com reaccionar.