El casal, un oasi en el desert de la pandèmia

Juliol 2020

Casal d'estiu, Pedagogia d'emergència, Serveis Educatius

El Casal d’Estiu de la Fundació de l’Esperança és un oasi en el desert de la pandèmia per a més de 90 nens i nenes de Ciutat Vella i les seves famílies. Por, angoixa, preocupació, carències emocionals, socials, educatives i de recursos econòmics… La situació de confinament ha comportat tots aquests (i més) problemes afegits a la situació de vulnerabilitat de moltes famílies. Després de tants dies a casa i tantes necessitats sense cobrir, els nens i nenes respiren l’esperança de tornar a ser nens com a mínim durant l’estiu.

A diferència d’anys anteriors, enguany el casal té una major durada “per cobrir les necessitats bàsiques de les famílies, com per exemple procurar l’esmorzar i el dinar dels nens i nenes, i oferir un espai d’esbarjo i entreteniment però també de reforç educatiu que ajudi a pal·liar la bretxa produïda pel confinament i la manca de recursos”, diu l’Eva Gómez, responsable dels Serveis Educatius de la Fundació. El casal d’estiu, de dilluns a divendres de 9 h a 15 h, es va posar en marxa el 22 de juny, el primer dia en que Barcelona va accedir a la Fase 3 de desescalada, i acabarà el 28 d’agost.

Protocols per evitar contagis

A banda de la constant desinfecció dels espais, en els moments de rebuda i sortida, en fer les activitats al centre i a l’hora de dinar es requereix un extra d’organització per complir el que manen les autoritats sanitàries per tal d’evitar contagis. D’aquesta manera, al matí quan arriben les famílies amb els infants s’organitzen en diferents grups per entrar de forma esglaonada, i a l’hora de dinar s’utilitzen diferents espais de la Fundació, per tal de mantenir la distància de seguretat. També és necessari que els pares i mares comprovin que els infants i adolescents no tenen cap símptoma i els prenguin la temperatura abans de sortir de casa. “Hem de ser molt rigurosos en aquest aspecte”, afirma l’Eva, és per això que cada dia omplen una graella amb l’estat de salut de cada nen o nena.

Anar a la piscina, a la platja o jugar a pilota a l’exterior són activitats que es combinen amb tallers i jocs a l’interior, especialment a les hores de més calor. “Intentem fer el màxim d’activitats a l’aire lliure i en contacte amb la natura”, diuen les monitores mentre alguns nens esmorzen i d’altres suen la samarreta jugant a futbol en una placeta del barri.

“Després d’una situació traumàtica com la del confinament, la pedagogia d’emergència actua com els primers auxilis perquè cos, ment i emocions tornin al seu ritme”

A banda de les recomanacions de l’Administració, a la Fundació de l’Esperança han apostat per una interessant forma d’intervenció educativa: la “pedagogia d’emergència”, més coneguda en entorns de catàstrofe natural que en casals d’estiu, però molt útil per afrontar situacions de xoc emocional com la que es pot donar en molts nens i nenes després d’una situació com la viscuda.

Es tracta de posar en marxa tècniques de “primers auxilis per a mantenir sans el cos, la ment i les emocions just després d’un trauma, en aquest cas l’aturada del nostre ritme de vida a causa del confinament”, assegura la Sandra Vericat, pedagoga d’emergència de la Fundació. Vericat és el seu adult de referència perquè mostrin les seves emocions, apodera els infants i els adolescents per perdre pors, amb rutines o rituals (el cercle de benvinguda n’és un exemple) i en contacte amb la natura, motiu pel qual els infants es desplacen a Collserola com a mínim un parell de cops per setmana i també a la piscina, que ha estat cedida per un hotel del centre de Barcelona actualment tancat per la manca de turistes. Segons la Sandra “en poques hores de casal la majoria s’obren, fan preguntes i es plantegen qüestions que probablement no es plantejarien a casa”.

A més de la sostenibilitat emocional i educativa dels infants, el casal també treballa valors com la sostenibilitat mediambiental, eliminant al màxim l’ús de plàstics -amb un càtering compostable i amb ampolles d’ús individual per a tots els participants- i a través dels centres d’interès del casal -fil conductor de totes les activitats que s’hi realitzen-.