Diari del confinament

Maig 2020

atenció a families, atenció social, confinament

Cinquanta-dosè dia de confinament i a la Plaça de Sant Just, igual que a la resta de la ciutat, no hi ha ni una ànima. Malgrat sembli evident que la vida als carrers s’hagi aturat, no vol dir que la feina a la Fundació de l’Esperança hagi cessat, al contrari. Aquest matí al whatsapp d’un professional de la Fundació arriba un missatge enviat per una usuària que diu així:

“Tinc la necessitat de compartir això amb vosaltres: Venen temps d’incertesa, però que van de la mà de l’aprenentatge; i l’aprenentatge amb l’optimisme. Només amb la incertesa ens enfonsem, però amb les tres coses unides guanyarem! Una abraçada”

Missatges com aquest no han parat d’arribar als professionals de l’Esperança des de l’inici del confinament, molts d’ells acompanyats amb fotografies, dibuixos, vídeos i plens de desitjos: “Quan es pugui, estàs convidada a provar el menjar típic del nostre país a casa E.C” o “Gràcies per l’ajuda, sé que teniu molta feina i tot i això esteu pendents de nosaltres S.M”.

“Al principi va començar de manera espontània, són moments difícils i complicats per a tots, i entre els professionals compartíem les fotos, els missatges i dibuixos que ens anaven arribant”, explica la Montse treballadora social d’Atenció Social. “Entre companys ens anàvem trucant, donant ànims els uns als altres per dir-nos que tot anirà bé i que és molt important seguir, fins que en una reunió amb videotrucada vam decidir posar en comú totes les experiències pròpies i dels usuaris en un Diari de Confinament”, explica.

Entre els molts reptes que ha portat la situació de quarantena, el més important, i que es veu reflectit en el Diari, és el de fer l’acompanyament als usuaris, encara que sigui només amb les paraules. No es pot fer una abraçada o un cop reconfortant a l’espatlla, però les relacions humanes han continuat a través dels missatges, les trucades i de les vídeo conferències “perquè també és important veure’ns les cares”, diu la Montse.

Força, energia i creativitat

Com el conjunt de la nostra societat, les persones en situacions d’exclusió social tenen por de caure malalts, i es pregunten fins quan durarà el confinament, o què passarà amb els llocs de treball quan puguem sortir al carrer. “ Per tractar aquestes pors, estem sorpresos del gran valor que agafen els petits detalls com parlar cada dia amb els usuaris, que saben que poden trucar-nos en qualsevol moment”. En aquest sentit, el Diari de Confinament ha ajudat a compartir els recursos i els bons moments per continuar plegats i amb la millor energia per afrontar les situacions i els temps que s’han viscut i que vindran. D’aquesta manera, diu la Montse, “podrem recordar com vam superar una situació tant desconeguda, plena de pors i incertesa, amb força, energia i creativitat”.