Competències digitals contra la desigualtat social

setembre 2020

Competències digitals, Desigualtat social, formació

Durant el confinament moltes persones en risc d’exclusió es van tornar encara més vulnerables per les dificultats d’accés al món digital, ja sigui per què no disposaven d’ordinador a casa o per la manca de coneixements bàsics per a fer servir la tecnologia que ens ha permès mantenir-nos en contacte amb el món exterior. Qüestions a priori tan simples com perdre la por al ratolí, saber enviar un correu electrònic, realitzar una recerca al buscador o bé omplir un formulari poden suposar un mar de dubtes per a qui no està habituat a fer-ho. Des del servei d’Atenció Social de la Fundació de l’Esperança es va detectar l’existència d’aquesta necessitat i, juntament amb el servei d’Inserció Laboral de la Fundació, han posat en marxa un projecte pilot de formació en Competències Digitals Bàsiques que millorarà la vida de les persones ara que saber fer tràmits online és més necessari que mai.

Per a la Maite Pubill, tècnica de Formació de la Fundació, “la manca de competències digitals és un handicap pels nostres col·lectius, en el seu dia a dia”. Des de sol·licitar la prestació d’atur, les beques menjador, una cita pel metge o fer tràmits d’immigració, fins a realitzar una videoconferència, fer servir el WhatsApp o d’altres. “Més enllà del confinament, aquestes gestions cada vegada són menys presencials i  més online”, assegura Pubill. El programa, creat conjuntament pels serveis d’Atenció Social i d’Inserció Laboral, consta de cinc sessions i “permet que els usuaris es familiaritzin amb l’ordinador, li perdin la por i siguin capaços de realitzar tràmits simples o, fins i tot, modificar el seu currículum o inserir-hi una foto”.

Anar a la biblioteca

Per no perdre la dinàmica un cop acabat el curs, des de la Fundació es recomana fer servir els recursos que tenen al seu abast per continuar practicant i, en cas de no disposar d’ordinador a casa, anar a la biblioteca. “Tot i que la democratització de la connectivitat és un tema social que cal millorar”, afirma Pubill.

En Morad seu davant l’ordinador, amb guants i mascareta. Amb el mòbil al costat espera la confirmació per un missatge de text de la creació del seu compte de correu personal. Feia molt de temps que era conscient que necessitava entrar en el món digital, però la feina de buscar feina li ocupava massa temps. I, per fi, està aprenent. “Avui en dia és imprescindible conèixer Internet, et facilita el dia a dia, ens hem d’adaptar”, assegura.

L’Ouafaa, a més d’una taula de distància, se la veu enfeinada. Està molt motivada amb el curs: “ho necessito per fer tràmits, pels nens, per tot”. Abans de començar la formació tenia alguns coneixements previs “però em faltava pràctica”, diu. A casa té ordinador i vol seguir utilitzant tot el que ha après.