Comença el desconfinament, s’estreny la crisi social

Maig 2020

atenció social, crisi social, desconfinament

A poc a poc i amb totes les mesures de precaució i seguretat possibles, els tècnics de la Fundació de l’Esperança tornen al centre perquè els usuaris siguin atesos presencialment a l’edifici de la Plaça de Sant Just. Després de més de dos mesos de confinament absolut en què s’han perdut llocs de treball, s’han tancat  les escoles, i s’han buidat els carrers, l’emergència social pesa com una llosa i es fa notar més que mai. Des del mes de març, els professionals de l’Esperança s’han adaptat per continuar la feina malgrat la nova situació d’incertesa imposada per la pandèmia del Covid-19. Ara, i des de fa unes setmanes, des de la Fundació es treballa per dur a terme el desconfinament. El pitjor de la crisi sanitària sembla que hagi pogut passar, però els estralls de la crisi social entre la població amb més risc d’exclusió són més que evidents.

La Berta, professional d’Atenció Social de la Fundació, ho sap ben bé. Al principi amb cita prèvia i ara amb porta oberta de moment en horari de matins, atén presencialment a les famílies de la Fundació. Durant el confinament han estat en contacte diari per mitjà de les videoconferències i de les trucades però ara “hem pogut asseure’ns cara a cara amb mascaretes i repassar els temes més pendents i les urgències” explica. Des del servei d’Atenció Social, es pregunta als usuaris per les diferents àrees de la seva vida com ara els diners de què disposen per comprar menjar, la feina, el seguiment dels seus infants a l’escola o si són capaços de poder pagar el lloguer del seu habitatge, sempre amb una mirada de tot el que forma part de les persones per detectar les vulnerabilitats.

S’adapten els espais per evitar contagis

Per dur a terme la feina, els espais i les sales d’entrevistes s’han hagut d’adaptar a les noves mesures de distanciament social i de precaució per evitar nous contagis: s’han instal·lat mampares de separació a l’entrada i a les sales d’entrevistes, es convida a tothom a posar-se gel desinfectant de mans amb dispensadors que estan a totes les plantes, i tan als usuaris, com als empleats i al personal d’altres serveis externs, s’han de prendre la temperatura corporal amb una pistola tèrmica.

“Si responem ràpid, reduïm angoixes”

Totes aquestes mesures fan que la distància entre els usuaris i els professionals de la fundació sigui física i respectant les normes d’higiene i seguretat, però no pas emocional: “Notem que els usuaris i les famílies tenen por”, explica la Berta. “La pèrdua d’ingressos o l’afectació pels ERTOS en famílies amb zero capacitat d’estalvi o que treballaven en sectors dels més afectats per la crisi, com l’hostaleria, són les majors preocupacions. També hem notat un increment de persones que demanen suport alimentari, i aquesta angoixa, al cap de dos mesos i mig de confinament, es va incrementant”.

Per fer front a la crisi social, des de l’Esperança es treballa amb els usuaris de manera proactiva per oferir una resposta encara més urgent, ja que com diu la Berta “sabem que les persones estan esperant la nostra resposta, i si som ràpids reduïm angoixes”.