Addicció a les pantalles en infants i adolescents

Febrer 2020

addicció pantalles, adolescents, suport educatiu

Els smartphones, les tabletes, els ordinadors i un gran ventall de pantalles, formen part de la nostra vida diària i també de la vida d’infants i d’adolescents. L’oci, la comunicació, l’educació, tot passa per una pantalla. Però com es pot detectar si se’n fa un ús abusiu? Què es pot fer per tenir una relació més saludable amb el mòbil i, literalment, no estar enganxats a les “pantalles” fins a convertir-se en un addicció?

Els adolescents de la Fundació de l’Esperança han participat en un taller facilitat pel personal de la unitat AIDIR de la Universitat Internacional de Catalunya on han tractat el tema. L’ansietat, la irritabilitat, la inquietud, els pensaments obsessius o l’aïllament social, són algunes de les conductes habituals en infants i adolescents addictes a les pantalles: “L’addicció a les pantalles passa més desapercebuda que altres addiccions com l’alcohol o les drogues, però és igual de perillosa” explica Lorena Moya, infermera de l’AIDIR. “L’adolescència és una etapa de canvis en la que si es detecta una addicció es podria arrossegar durant anys, per això és tant important tractar el tema des de ben joves”, assegura.

“L’addicció a les pantalles passa més desapercebuda que altres adiccions però és igual de perillosa”

L’ús incorrecte i desmesurat de les noves tecnologies afecta la salut física dels joves, essent una causa de sobrepès i sedentarisme, a més de tenir efectes negatius en les hores de son. L’Oussama (16 anys) escolta durant el taller amb atenció, i reconeix que els divendres i els dissabtes a la nit, quan a l’endemà no hi ha escola, es pot passar una bona estona mirant la pantalla del mòbil abans d’anar a dormir. “Aquest fet tant habitual en els adolescents pot afectar la segregació de melatonina, una hormona que regula el cicle del son i que el cervell emet abans d’anar a dormir” explica la Lorena, “és el que es coneix com a vamping”. “La falta de concentració, el deteriorament en el rendiment escolar, o respostes emocionals com enfadar-se si es prohibeix l’ús dels mòbils, són altres conductes també pròpies dels adolescents addictes a les pantalles”, senyala.

Consells per evitar l’addicció

Si es vol mantenir una relació sana amb les pantalles i no caure en l’addicció, en especial entre els joves i adolescents, una generació que ja son nadius digitals,  es poden seguir uns senzills passos que també van escoltar els joves de la Fundació de l’Esperança:

Fixar-se uns horaris al dia per utilitzar el mòbil, les tabletes o l’ordinador.

És important realitzar altres activitats d’oci com llegir, fer esport, anar al cinema…

Una bona manera d’evitar l’aïllament davant de les pantalles és jugar a videojocs amb alguna altra persona, compartint l’estona amb algú.