5 anys d’educació per a la salut

desembre 2021

AIDIR, infermeria, promoció de la salut

Un pilar bàsic del projecte pedagògic de la Fundació de l’Esperança és l’educació per a la salut, que pren major rellevància encara en entorns amb persones en risc d’exclusió. Després de 5 anys en què el projecte de col·laboració entre AIDIR i Fundació de l’Esperança s’ha consolidat, han impulsat la I Jornada de Balanç per a donar a conèixer el treball que tots dos desenvolupen en el districte de Ciutat Vella.

Aquesta sessió ha permès donar visibilitat a tot el treball fet conjuntament, desenvolupat amb un doble enfoc: la millora de les estratègies d’autocura i autogestió en la comunitat, així com l’impuls de les habilitats de lideratge entre les infermeres per a millorar la salut de les persones. “Els tallers de promoció i educació per a la salut els lideren els i les alumnes d’infermeria. Ells són qui preparen les sessions sobre la base de l’evidència científica, però adaptant-los a cada perfil de població, a la seva realitat, cultura i necessitats”, ens explica Lorena Moya, infermera referent de la Unitat AIDIR.

Durant la sessió, s’ha presentat la tasca social que realitza la Fundació de l’Esperança, així com les activitats que desenvolupa AIDIR per a millorar la salut de la població de Ciutat Vella i l’impacte que aquestes tenen.

Quant als resultats, destaca el fet que anualment es dissenyen i imparteixen al voltant de 100 tallers (95 en el curs 2020/21) i que en els últims anys hi ha hagut una progressió ascendent respecte al nombre de participants en les sessions: 689 assistents el curs 2020/21 enfront dels 381 del curs 2016/17. Les temàtiques dels tallers d’aquest curs s’han adaptat especialment a la situació derivada de la pandèmia mundial. És per això que els tres principals temes que s’han abordat han estat la salut emocional i autoestima, les noves tecnologies i la gestió de la por en relació a la Covid.

L’acte s’ha tancat amb la participació de tres alumnes d’infermeria que han compartit la seva experiència de primera mà treballant en el districte.
“Per a mi les pràctiques a AIDIR van ser molt importants perquè vaig gaudir molt fent-les. Una de les conclusions que extrec d’aquesta experiència ha estat que vaig descobrir el paper de la infermera en aquest tipus de serveis, perquè jo concebia les pràctiques com el fet d’estar en un hospital. Vaig veure com la infermera detecta la necessitat que hi ha en un barri i la cobreix des de la prevenció i la promoció de la salut”, explica Eugenia, que va realitzar les pràctiques al setembre de 2020.

Sergio ha aportat la seva experiència destacant la proximitat que les infermeres estableixen amb les persones amb qui treballen: “el que més em va impactar a mi va ser el primer contacte amb els nens, que era molt pròxim, molt humà. Són nens que no tenen cap patologia, però amb els quals abordes temàtiques tan rellevants com l’addicció a les pantalles, per exemple”.

La I Jornada de balanç AIDIR-Fundació de l’Esperança ha aprofitat la tecnologia per a fer un acte blended: presencial i en streaming, per a afavorir la participació activa en aquest col·loqui.